نقش مشاور مدیریت در سازمان چیست؟

مشاور مدیریت با حل مشکلات و یافتن راههای جدید و بهتر، در انجام امور به مشاغل کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود بخشیده و بخوبی رشد کنند. مشاوره مدیریت فقط مختص به بخش خصوصی نیست؛ بلکه بسیاری از شرکت ها و سازمان های بخش دولتی نیز با کمک این فرد، خدمات خود را توسعه داده؛ هزینه های سازمان را کاهش داده و بخشی از بودجه خود را پس انداز کنند.

مشاوره مدیریت شامل طیف گسترده ای از فعالیت هاست و بسیاری از شرکت ها و رقبای آنها غالباً این نقش ها و وظایف را به روشی کاملاً متفاوت تنظیم می کنند.

6 مورد از مهم ترین وظایف مشاور مدیریت در سازمان

نقش اصلی مشاور مدیریت در سازمان، کمک به سازمان، در زمینه های خاصی از کار است. مشاور می‌تواند بعنوان یک معلم و یا مربی، عامل تحول و ایجاد تغییراتی مثبت و عمیق در منابع یا تسهیل کننده کارها و خدمات شرکت باشد. به طور کلی، یک مشاور مدیریت، به مدیران سازمان ها در زمینه های گوناگونی همچون:

  • نحوه افزایش بازده و سوددهی سازمان از طریق کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها
  • تدوین استراتژی توسعه محصولات جدید
  • چگونگی جذب؛ ارتقاء و آموزش نیروی انسانی

 مشاوره می دهد.

در ادامه به بررسی 6 نقش مهم مشاور مدیریت در سازمان می پردازیم.

6 مورد از مهم ترین وظایف مشاور مدیریت در سازمان

  1. راهنمایی کلی:

مشاور مدیریت، با ارائه برنامه ریزی و پیاده سازی ابتکار عمل در حل مشکلات و مسائل کاری سازمان، راه های بهبود کارایی سازمان را بررسی کرده و بهترین گزینه و راه حل را به مدیران ارشد پیشنهاد می کند.

مشاور مدیریت، به عنوان راهنما یا تسهیل کننده فرآیند عمل می کند. نحوه عملکرد و میزان تاثیرگذاری مشاور در چهار مفهوم زیر، ارزش مشاور سازمان شما را اندازه گیری و مشخص می کند.

  • نحوه حل مشکلات توسط مشاور مدیریت
  • تشخیص موثر مشکلات و بحران ها
  • اقدامات پیشنهادی برای برطرف نمودن مشکلات
  • اجرای تغییرات مثبت در سازمان
  1. جمع آوری اطلاعات:

مشاور مدیریت، در مرحله جمع آوری اطلاعات، داده های سازمان را طراحی و جمع آوری می کند. مشاوران مدیریت می توانند در جمع آوری داده های باکیفیت از طریق مصاحبه ها و گروه های متمرکز بسیار مفید باشند؛ زیرا جایگاه خنثی و بیطرفانه آنها در سازمان، موجب ارائه پاسخ صادقانه‌تری از طرف ذینفعان داخلی و خارجی خواهد شد. علاوه بر این، مشاوران مدیریت، وظیفه دارند نیازهای اصلی مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهند.

6 مورد از مهم ترین وظایف مشاور مدیریت در سازمان

  1. متخصص اطلاعات:

یک مشاور مدیریت در واقع، یک متخصص اطلاعات نیز هست. این فرد به واسطه دانش؛ مهارت و تجربه حرفه ای خود به عنوان یک مشاور داخلی یا خارجی، مشغول ارائه خدمات ویژه در زمینه اطلاعات و دانش به سازمان می‌باشد. به طور کلی، مشاور در ابتدا اطلاعاتی را برای کمک به رفع نیازهای فوری مشتری ارائه می دهد. بعدها، مشاور می‌تواند به عنوان یك كاتالیزور و یاری دهنده رویه در اجرای توصیه های ارائه شده نیز عمل كند.

  1. ارزیابی:

مشاور یک برنامه ارزیابی برای سنجش اثربخشی آموزش و میزان پیشرفت کلی سازمان شما ایجاد می کند.

  1. تعلیم دهنده/ مربی/معلم

این مورد، یکی از مهمترین نقش‌های یک مشاور می باشد. مشاوره در مورد تغییرات و نوآوری های سازمان، ممکن است نیاز به تعلیم و آموزش در سیستم مشتری داشته باشد. مشاور ممکن است یک طراح؛ رهبر و ارزیاب روند یادگیری؛ و یا یک معلم باشد.

ظرفیت و دانش یک مشاور برای آموزش و تعلیم بسیار مهم است.

نقش مشاور مدیریت در سازمان

  1. حل مشکل مشترک

نقش مشاور در حل مسئله شامل همکاری با مشتری در کلیه مراحل ادراکی؛ شناختی؛ عاطفی و عملی است که برای حل یک مشکل لازم است. مشاور ضمن تحریک و تکمیل ایده ها و تفسیرها، به روشن شدن مشکل، کمک می کند. علاوه بر این ، مشاور می تواند به تعریف عوامل اساسی ایجاد کننده مشکل و ارائه راه حل برای برطرف کردن آن کمک کند.

چرا سازمان ها باید یک مشاور مدیریت استخدام کنند؟

مشاوران مدیریت کسب و کار می توانند با کمک به شما در برنامه ریزی؛ مدیریت و اجرای ابتکار عمل در انجام وظایف و حل مشکلات، در سازمان شما بسیار مفید واقع شوند. آنها می توانند:

  • تخصص‌ها و دانش ارزشمندی که از تجربیات گذشته آنها ناشی می شود، را به شما ارائه داده و کمک کنند تا از انجام برخی اشتباهات خطرناک و حتی تکراری، خودداری کنید.
  • مشاوران مدیریت چشم اندازهای ارزشمند خارجی که تاثیر فراوانی در پیشرفت سازمان ها دارند، را به شما پیشنهاد می کنند.
  • یک مشاور مدیریت، با دیدی برون سازمانی، اغلب چشم انداز منحصر به فردی در مورد پویایی سازمان ارائه می دهد که دیدن یا درک آن از درون سازمان دشوار است.
  • این فرد، هنگام پیش آمدن اختلاف نظر در مذاکره بین اعضای هیئت مدیره و کارمندان یا داوطلبان، برای حل اختلافات، ابتکار عمل به خرج داده و کاملا بی طرفانه؛ مذاکره را به سمت و سویی که در نهایت به نفع سازمان تمام می شود، هدایت می کند.
  • مشاوران مدیریت رای و نظر افرادی را که دارای اقتدار کمتری در سازمان هستند، به گوش مدیران و صاحب نظران می رسانند. این گونه افراد، می توانند نظرات مهمی داشته باشند که اغلب، توسط مدیران ارشد یا اعضای هیئت مدیره به راحتی شنیده نمی شود.

وب سایت مدیران ناب – مشاوره مدیریت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *